Rush är en norskägd operatör som grundades 2015, den första parken öppnades 2016. Företaget är idag Europas ledande operatör av inomhustrampolin- och interaktiva attraktionsparker. Sedan starten har vi varit måna om en hållbar affärsverksamhet som tar hand om människor, samhället och miljön. Vi har ett ansvar att respektera mänskliga rättigheter och anständiga arbetsvillkor, både i vår egna verksamhet och i vår leverantörkedja. Detta kräver ett långsiktigt fokus, höga ambitioner och tydliga mål. Arbetet med hållbarhet ska integreras i strategier och ledningssystem, och vara centralt i våra relationer med leverantörer och partners.
Offentlighetslagen trädde i kraft den 1 juli 2022. Syftet med lagen är att förebygga brott mot mänskliga rättigheter och oanständiga arbetsförhållanden i samband med produktion av varor och tillhandahållanden av tjänster. Verksamheter som omfattas av lagen är skyldiga att genomföra Due diligence bedömningar och rapportera in dessa. Under 2023 har Rush vidareutvecklat befintliga rutiner och riktlinjer , och vi har lagt stor vikt vid att kartlägga risker i vår leverantörkedja. Vi har baserat vårt arbete på OECDs riktlinjer och vägledning för Due-diligence bedömningar.
Vi har ingen egen produktion, vi handlar från flera olika externa leverantörer. Due diligence bedömningen har inte avslöjat några faktiska negativa konsekvenser för mänskliga rättigheter eller anständiga arbetsförhållanden. Arbetet med socialt ansvar är en kontinuerlig process. Vi på Rush kommer att fortsätta utvecklas tillsammans med våra kunder, medarbetare och affärspartners för att främja respekt för mänskliga rättigheter och anständiga arbetsvillkor. Framöver kommer vi fortsätta kartläggningen av risker för att få en bättre insikt i potentiella riskområden som behöver hanteras, för att vi ska bli ännu bättre rustade för att genomföra åtgärder för att stoppa, förebygga eller minska eventuell negativ påverkan.